Ocenianie ludzi to nie jest łatwa sprawa, ona zawsze jest subiektywna. Staramy się być obiektywni, ale to staranie kończy się jednak fiaskiem. Immanuel Kant wywiódł, że obiektywność jest także subiektywna. Przy ocenie 2-lecia prezydentury Ludomira Handzla chcielibyśmy posiadać umysłowość Kanta, ale opierać się  będziemy o własne ułomne możliwości, ale i obserwacje zdarzeń w mieście, śledzenie sesji rad miasta, słuchanie wystąpień prezydenta, ale także o obietnice składane w kampanii wyborczej.

Zaproponujemy kategorię oceny, a także skalę rangową oceny od 1 do 10. Ocena 1 to znaczy fatalnie, 10 znaczy doskonale, 5 to przeciętnie. Skala jest uznaniowa, tematy oceny także subiektywne. 

Zacznijmy od tych tematów, w których prezydent Handzel wypada – naszym zdaniem – pozytywnie.

  1. Remonty dróg i infrastruktury

Tutaj widać postęp, gołym okiem widać, że coś się dzieje w mieście. Dzieje się więcej niż działo się wcześniej. Dodać należy, że aby to dobrze ocenić, trzeba analizy porównawczej, czyli budżet obecnego prezydenta w zestawieniu z budżetem poprzednika. Nasza ocena to 8. Zawsze może być lepiej, ale także kryteria podejmowania prac nie są do końca transparentne. W ocenie nie uwzględniono budowy stadionu, bo tutaj jest lepiej niż robił poprzednik, ale nie do końca dobrze, jeżeli chodzi o nietransparentny sposób finansowania tej inwestycji. W zasadzie PLH wypełnia obietnice wyborcze w tym punkcie.

  1. Komunikacja ratusza z mieszkańcami

Tutaj jest znacznie lepiej i na tyle dobrze, że opozycja krytykuje prezydenta za nadaktywność, nazywając ją karykaturalnie i pretensjonalnie „kultem jednostki”. Poprzednik PLH kompletnie to zaniedbywał, a mieszkańcy powinni wiedzieć co się remontuje, co się udało, co będzie budowane i remontowane. Nasza ocena to 9. Odejmujemy jeden punkt, bo prezydent jednak zbyt indywidualizuje działanie ratusza, a także czasami za bardzo rozmienia się na drobne. W zasadzie PLH wypełnia obietnice wyborcze odnośnie komunikacji.

  1. Jakość kadry zarządzającej

Tutaj jest ambiwalentnie. Nie będziemy wchodzić w poszczególne nominacje, są lepsze i gorsze. Za otwarty front robót trzeba chwalić odpowiedzialnego dyrektora. Ale za odcinek kultury to nie będziemy chwalić, poprzednik był lepszy. Poza tym nikt niczym nie błysnął, w tym nowi szefowie spółek komunalnych. Miało być lepiej, więc PLH nie spełnił obietnic wyborczych, a obiecywał dużo, miał likwidować nepotyzmy, a sam nie jest transparentny w tym względzie. Zadziwiły nominacje byłych współpracowników posła Naimskiego. W kampanii PLH obiecywał kompetencje, a skończyło się na koniunkturalizmie i umiarkowanym nepotyzmie. Ale cała Polska cierpi na kryzys kompetencji. Jakże byłoby pięknie, gdyby Sącz stał się wyspą kompetencji na morzu niekompetencji. Marzenia, marzenia… Nasza ocena zbiorcza to 5.

  1. Reformy administracji ratusza

To wiąże się z punktem poprzednim. Nie ma rewelacji, a ściślej rzecz biorąc jest kontynuacja. Po początkowej, zbyt awanturniczej, serii dymisji wszystko się skończyło, struktury zostały stare. Nie podjęto przeglądu i reformy administracji i biurokracji odziedziczonej po poprzedniku, skończyło się na wymianie dyrektorów i szefów spółek komunalnych. Wystarczy przejrzeć strukturę i liczebność wydziałów, aby dostrzec przerosty i redundancje. To duże rozczarowanie, to kadencja kontynuacji, a miało być inaczej. Miało być inaczej, chociaż PLH nie epatował w kampanii wyborczej planami szerokiej reformy administracji. Mamy ponad 400 urzędników, a 14 lat temu było ponad 200. To prosty dowód na rozrost biurokracji i potrzebę reform. Nasza ocena to 2. W konstytucji powinien być wpisany obowiązkowy okresowy przegląd struktur, bo one się psują, taki jest ich cykl dojrzewania i gnicia. Napoleon twierdził, że co 4 lata należy rozstrzelać wszystkich kwatermistrzów, bo się zapewne skorumpowali.

  1. Reformy spółek komunalnych

Na tym obszarze jest w zasadzie identycznie, jak w punkcie poprzednim, administracji ratusza. Wymieniono prezesów, wymieniono rady nadzorcze, ale nic nie dowiedzieliśmy się o reformach struktur spółek, przecież tam także były przerosty i nepotyzmy. Inna rzecz, po co tak liczne rady nadzorcze i ich opłacanie, szczególnie, że realna władzę nad spółkami posiada prezydium ratusza i sam PLH? Rady powinny być mniejsze i nieodpłatne obsadzanie przez wysokich urzędników PLH. Można także przestudiować strukturę organizacyjną na przykład spółki MPEC, aby zobaczyć przerosty; są tam: działy, wydziały, zespoły, a przecież to niezbyt duża ciepłownia.  Dlaczego prezes tej spółki zarabia 22 tys. zł.? Wynagrodzenia zarządów spółek nie powinny przekraczać gaży głównych dyrektorów ratusza i wiceprezydentów. Prowadzono początkowo szumne audyty spółek, które niewiele wniosły, wyszły jakieś wyjazdy, zakup butów i opłaty za studia. Audyty miały charakter polityczny, rozrachunkowy. Należy zrobić prawdziwe audyty i usunąć przerosty i nepotyzmy, zarówno w spółkach, jak i w ratuszu. Nasza ocena to 2. PLH w zasadzie nie wypełnił obietnic wyborczych.

  1. Współpraca PLH z radą miasta

To trudna sprawa, bo większość rady okopała się i nie zgodziła się z porażką wyborczą. Powołanie prezydium na pierwszej sesji w całości z klubu PiS i „przystawkowego” WNS, to wypowiedzenie wojny z PLH, czytelny pokaz intencji politycznych radnych PiS. PLH jednak nie powinien przyjąć tak konfrontacyjnej postawy i jednak wpadł w pułapkę złośliwości i koniunkturalizmu. Tutaj potrzebna jest logika jaką przyjął onegdaj Mahatma Gandhi, taka postawa miałoby także przełożenie na wzrost uznania i oceny PLH. Przysłowiowe nadstawianie drugiego policzka jest często lepsze niż oddawanie ciosu. Jest lepsze także z punktu widzenia marketingu politycznego. Nasza ocena to 6. Wyjaśniliśmy wcześniej przyczyny tej oceny.

  1. Walka ze smogiem

Ten punkt był mocno eksploatowany w kampanii wyborczej PLH. Niestety nie jest dobrze w tej kwestii. W zasadzie nic się nie stało, a szkoda. Program błękitnego węgla jest wyłącznie ersatzem, bez żadnego wpływu i znaczenia na poziom smogu w mieście. Jaki wpływ na obniżenie emisji ma spalanie 100 ton błękitnego węgla, jeżeli podczas sezonu grzewczego w Nowym Sączu spala się 20 tys. ton? Ma taki sam wpływ, liczony w %, jak wypicie kieliszka wina po obiedzie. Polski Alarm Smogowy w zeszłym roku kolejny raz napiętnował Nowy Sącz, jako marudera, zasłużenie to uczynił. Nasza ocena to 2. PLH nie wypełnił obietnic wyborczych w tej kwestii.

  1. Zarządzanie edukacją

Nie ma rewolucji, jest kontynuacja, ale w poprzednich kadencjach nie było źle w tym względzie. Z zadowoleniem należy przyjąć pomysł wprowadzenia tzw. standaryzacji. Ale obszar edukacji jest bardzo ważny i można próbować go reformować, aby stał się kołem zamachowym rozwoju miasta. Szkoda, że nie pojawił się taki program reform, konstruktywnego przełomu, takiego, aby Nowy Sącz nie był tylko regionem największej liczby milionerów, ale także najlepszej edukacji w Polsce. Ambitne ale możliwe, nawet gdyby reformy udały się w połowie. Nasza ocena to 5. Ten obszar nie był szczególnie eksponowany w kampanii wyborczej.

  1. Zarządzanie zdrowiem

Ten obszar podobnie jak edukacja jest zarządzany poprawnie. Trudno tutaj o jakieś znaczne reformy, a nawet ambicje. Może potrzebny jest jakichś sądecki program walki z nowotworami, z cukrzycą. Nie było katastrofy w walce z covid. Nasza ocena to 6. PLH nie zajmował się w kampanii tym tematem jakoś szczególnie.

  1. Zarządzanie kulturą

Jest kiepsko. Nie ma planu, a są wpadki. Chodzi o MOK i przegląd teatralny, chodzi o Małą Galerię i kompletnie kuriozalną awanturę z Andrzejem Szarkiem jaką prowadził jeden z miejskich dyrektorów pod patronatem prezydent Majki. Emblematyczny dla obszaru kultury staje się pomysł PLH I love Nowy Sącz. To jest infantylne i kiczowate i staje się symbolem braku koncepcji. A może Nowy Sącz powinien się wyróżniać właśnie kulturą wysoką? A propos Andrzeja Szarka, to może lepiej Nowy Sącz uczynić miastem … rzeźby współczesnej. Stworzyć szlak takich instalacji stworzonych przez najlepszych polskich rzeźbiarzy. Kuratorem uczynić właśnie profesora Andrzeja Szarka. Turyści będą zwiedzać ten szlak jak pokoje tajemnic. Takich inicjatyw brakuje, a są niepotrzebne awantury i infantylne pomysły. Nasza ocena to 2.

  1. Stymulowanie przedsiębiorczości

Tutaj miała być aktywność, a nie stało się w zasadzie nic. Czy powołano jakichś dedykowany program? Niestety nie. Oczywiście, miasto ma ograniczone możliwości, ale coś próbować można. Może należy stymulować wybrane branże, a może młodych przedsiębiorców, a może inwestorów spoza miasta, a inwestujących w Sączu? Nasza ocena to 2.

  1. Zarządzanie sportem

Dotacje są przyznawane, szkoda że nie doceniono szachistów, którzy podobno mają wyniki. Ale ogólnie jest przeciętnie, tak jak z resztą edukacji. Indywidualnie, w ocenie, należy potraktować Sandecję. Tutaj jest smuta. Nie ma pomysłu na ten klub. Miasto nie chce dawać pieniędzy, więc klub oszczędza na wszystkim, likwiduje drużyny, zwalnia trenerów. Inwestora nie pozyskano, bo to w zasadzie nigdy nie było możliwe, a pozorowanie działań kończy się farsą, więc lepiej nie pozorować takich działań. Nasza ocena to 6, za Sandecję to 3. PLH ekscytował się w kampanii Sandecją, oby nie był jej grabarzem.

  1. Klerykalizacja.

W Sączu to standard i długo się nic nie zmieni. PLH wraz z prezydium uczestniczy w odpuście i udostępnia zdjęcia z tego uczestnictwa. PLH wspiera i angażuje się w marsz „za życiem”. PLH, to w lepszej wersji konserwatysta, a w gorszej tradycjonalista. Tej pozycji nie będziemy oceniali. Ale idea świeckiego państwa dotrze i do Sącza, to kwestia czasu.

Zespół ocen może jest nazbyt surowy dla PLH, ale dużo oczekiwaliśmy po nim, na pewno więcej. Miało być lepiej. Poprzednik miał zostać zdeklasowany. Ale nie jest też najgorzej, jakoś idzie, drogi się remontują i Wąską wymalowali, a poza tym…

ZDJĘCIE W TLE: MARCIN ZOŃ

4.5 4 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
2 komentarzy
Newest
Oldest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
LODOMIR
LODOMIR
3 lat temu

Komunikacja z Ratusza Dalej jakiś dziwny człowiek list za potwierdzeniem dostarcza. Przecież poczta jest od tego . Pismo o stawkach za wywóz śmieci wchodzące w życie od września wystawione w listopadzie i dostarczone rowniez w listopadzie.
Zaje.. sta komunikacja.
Remonty ulic z banera i że remontuje Handzel a ja człowieka na żadnej z budów z lopatą nie widziałem. Gość się podpisuje że wydaje NASZE pieniądze???

Chlebek
Chlebek
3 lat temu

A dlaczego używacie skrótu Polskiej Ligi Hokeja – PLH? Co ona ma do Nowego Sącza?

2
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x